Pixelpers | We the people – kleurenlagen
private press, margedrukkerij, drukken, bibliofilie, drukpers
15564
post-template-default,single,single-post,postid-15564,single-format-standard,theme-bridge,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive

We the people – kleurenlagen

We the people – kleurenlagen

De eerste Pixelpers-poster is een kopie van een tijdloze Shepard Fairey. Hoewel zijn serie beelden uit het We the people-project bedoeld zijn voor de Amerikaanse cultuur komt hun boodschap ook nu, in Nederland, krachtig door. De politieke lading is niet de enige reden voor deze keus – het kleurgebruik in de poster is ook zeer overzichtelijk. Het beeld valt uiteen in drie (in de oorspronkelijke poster vijf) kleurlagen.

Beeld

Een beeld selecteren voor een eerste private press-poster blijkt lastiger dan gedacht. Ik wil graag op A2-formaat werken omdat ik dankzij de gerestaureerde proefpers eindelijk grotere formaten kan drukken. Én ik wil het graag overzichtelijk houden qua techniek – Irisdruk of Japanse houtsnede lijken me niet de beste technieken om mee te beginnen. Gewoon ‘simpel’ hoogdruk moet het worden met een overzichtelijk aantal kleuren. De keuze valt uiteindelijk op de poster in Sovjet-stijl en in het bijzonder op Fairey. Via het We the People-project zijn hoge resolutie-beelden te downloaden, een belangrijke reden om deze recente poster op de pers te leggen in plaats van een historische.

Kleurenlagen scheiden

Bij (poster)hoogdruk is het essentieel om in kleuren te denken. Het aantal kleuren staat namelijk gelijk aan het aantal drukgangen – een paar zeldzame technieken als uitzondering daargelaten. Mijn eerste taak is dus om de meerkleurige poster terug te brengen naar een aantal kleurlagen. In het origineel van Fairey zijn vijf kleuren te onderscheiden: ecru, rood en drie soorten blauw. Het ecru ga ik ondervangen door een papier met die kleur te kiezen en om kosten te besparen ga ik de soorten blauw terugbrengen naar een donker- en een lichtblauw.

Uitleg scheiden lagen

Trapping

Een functie die ik hier niet onbesproken wil laten is trapping. Trapping is de beste vriend van de margedrukker. Zodra je meer dan een drukgang wilt drukken is het essentieel dat je beeld bij elke drukgang op dezelfde plaats op het papier wordt gedrukt. Als de kleurenlagen niet netjes op elkaar aansluiten vormt het beeld geen fijn geheel meer. Trapping maakt elk kleurenvlak een fractie van een milimeter breder, zodat die kleine afwijking net onder een aanliggend kleurvak komt te liggen in plaats van gescheiden te worden door een dun, maar zeer zichtbaar haarlijntje papier.

Uitleg trapping

Bestellen

De oplage van de Greater than fear-poster van de Pixelpers zal tussen de 75 en de 100 liggen. Vanwege de bescherming die op het beeld rust en de aard van het project zal de poster (op verzendkosten na) gratis zijn. Bestellen kan via de shop (1 exemplaar per bestelling).